23.05.2013

 
Ja det var väl på tiden att uppdatera här också ;)
Min goa vän Linnea klagar på mig när jag inte skriver ;) hehe.
 
Ja vad händer. Jag har förnyat min garderob, för jag kan inte ha mina kläder ;)
MEN det konstiga är att jag har inte gått upp mer än2,5-3 kg :o
Så det tycker jag är väldigt konstigt. Nog för att jag inte har en aptit för just mat men allt annat gott slinker fort ner ;) Helst frukt och grönsaker och någon godisbit ibland ;) 
Men jag måste få upp aptiten mer. Den är bättre än vad den var i början av min graviditet. :)

Förnya garderoben

För första gången i ditt liv kan du fullständigt ärligt säga: ”Jag har inget att ha på mig!” För din midja existerar helt enkelt inte längre! Nu har du en liten bula under naveln.

Eftersom din livmoder växer uppåt och utåt har behovet av att konstant hitta en toalett förmodligen blivit lite mindre.

För att kunna klara av den ökade blodmängden och barnets syrebehov har ditt hjärta ökat sin kapacitet med 20 procent. Det kan ibland ge dig hjärtklappning. Det är inget som du behöver vara orolig för.

 

 

En första antydan till ögonbryn

Se på ansiktet – ögonen fortsätter att röra sig mot ansiktets framsida, men de är inte riktigt på plats ännu. Nu kan du se ögonbrynen. Om barnet har en tendens till mörkt hår kommer det att börja producera mörka pigment. Vid slutet av den här veckan kan barnet knyta handen.

Lillhjärnan och ryggmärgen har nu bildats.

Huden är tunn och du kan faktiskt se blodkärlen genom den.

 

Fast du förmodligen har ökat i vikt med 2,5 – 4,5 kg, så väger din bebis bara cirka 70 gram. Den är nu knappt 10 centimeter lång i sitthöjd. Du märker säkert inte av det, men bebisen har förmodligen hicka ganska ofta. Den kan hicka innan den kan andas. Bebisen gör inga ljud innan födseln, eftersom luftstrupen är full av vätska istället för luft.

Nu håller benen på att växa om armarna i längd, fingernaglarna är helt formade och alla leder och lemmar är rörliga. Eventuellt går det att se vilket kön bebisen har med ultraljud nu, eftersom de yttre könsdelarna utvecklats så pass att en ultraljudstekniker kan se dem med lite tur.

 

Bebisen växer med en väldans fart ;) Det är roligt tycker jag. Följa med genom att ta bilder och känna att livmodern växer. Jag kan känna att det är hårt nedanför naveln :)
Förra veckan började jag känna små "boxningar" och några gånger till sedan dess. Kenneth kände förra kvällen en liten spark :') Jag längtar tills det kommer igång riktigt :) Kanske inte mot revbena, men på "magen" ;) hehe.

Min graviditet är något jag pratar om hela tiden, och ni som lyssnar får helt enkelt lyssna ;)

Igår var jag hos bästa Linnea, vi shoppade lite kläder och lite annat smått och gott.
Sen gick vi hem till henne och fikade och firade min födelsedag (som är på lördag) men eftersom vi inte är hemma då så passade vi på ;)
Jag fick en sodastream :D Jag blev så otroligt glad :) Hon vet vad jag vill ha, men jag tror mest att hon var trött på mitt tjat om en och att jag dricker upp hennes ;) hihi. Men vad är inte vänner till för ?! :) hehe.

Om någon timme är vi påväg till Hudiksvall
Så i år ska vi fira min födelsedag hemma. Det har vi inte gjort sedan vi flyttade till Oslo.
Det ska bli riktigt mysigt.
Min faster och hennes två "minsta" barn kommer också ner :)
Hon har med sig en vagga som jag hade när jag var liten och min ena kusin :)
Spännande :)

Imorgon ska jag träffa Angelica och hennes två söta barn :) Det ska bli roligt, eftersom hon precis har fått en liten knodd :) På eftermiddagen så ska vi till Aina och äta middag :) Längtar så mycket efter alla nära och kära där hemma. Men snart får vi kramas igen

På lördag ska vi på dop :) Söta Tiffany ska döpas :) Det ska också bli mysigt ;) Det är mycket som är mysigt just nu :) hehe. Sen på eftermiddagen så ska vi vara hos Carola och grilla och äta tårta och fira min födelsedag :)
Det blir en hel hög med folk, men vad gör det :) Finns det hjärterum så finns det stjärterum ;)
Dop är något man inte kan säga i Norge för det betyder knark ;) hehe.

På söndag ska vi äta lunch hos farmor och farfar innan vi åker hem till Oslo :)
Jag har önskat min rotmos och fläskkorv ;) När jag ringde henne igår och sa vad jag önskade mig till lunch så hade de ätit det precis ;) Komiskt, ett gott skratt fick vi :)

Vi ska väl börja små handla lite saker snart, och snart vet vi vad det är för kön på bebisen :')
Jag tror att det blir en lite Charlie Men man vet aldrig :)

Ja det var den uppdateringen för nu.
Ska städa och gå till butiken innan vi åker :) Måste ju ha lite gott i bilen, det är ju en lång resa ;)

Puss & Kram sålänge

 

Kommentarer
Postat av: linnea

ja de var då på tin..:P hihi..:P
neeee de blir en tjej..:P

2013-05-23 @ 23:23:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0