26.06.2013

Jag är jätte dålig på att uppdatera, förlåt mig ;)
 
Vad händer här hemma.
Joo, jag har gått upp 6 kilo :D
En smily på det eftersom jag inte alls har haft någon aptit och mått illa av alla maträtter som finns (nästan)

Men nu så går vågen uppåt och det är bra tycker vi :)
Det är fortfarande lite svårt med vissa maträtter, men mar får jag i mig :)
 
Vaknade natten till igår och kunde inte andas, det kändes som om jag skulle kräkas och svimma..
Ni anar inte hur obehagligt det var :(
Jag satte mig upp och öppnade fönstret, men det hjälpte inte.
Så jag gick upp och tog en skål fil och då gick det över.
Fy vad obehagligt det var :(
Det är säkert en massa surt i magen som gör detta sa min läkare idag (han förklarade mer, men det kommer inte jag ihåg) Som sagt så var vi hos läkaren för kontroll och allt såg fint ut :) Charlie är 22 cm och hjärtljuden 144 :') 
Jag är frisk som en nötkärna och behöver inte ta tillskott på någonting :) Det kändes jätte skönt faktiskt :)
 
Igår gick vi in i vecka 21 :) Så jag slänger väl upp lite om bebis och mig i denna vecka ;)
 

Huvudet växer

Barnets huvud har vuxit 3 mm i diameter sedan förra veckan. Håret växer och nu finns det ögonbryn!

 

Tarmarna har utvecklats så att barnet kan ta upp näring från fostervattnet som det sväljer. Även om det främst är moderkakan som förser barnet med mat passerar en del av den nu genom tarmarna och ner till tjocktarmen.  Barnets första avföring, som kallas mekonium, samlas alltså redan i tarmarna. Det är en grönsvart till ljusbrun substans, som barnet utsöndrar genom tarmen före, under eller efter förlossningen.

Barnet är nu hälften så långt som det kommer att vara vid födseln, men väger bara 10 procent av sin födelsevikt.

 

 

 

Svullen över hela kroppen

När du når den här veckan är din midja garanterat helt försvunnen. Nu har du svårt att dölja din graviditet. Kanske upplever du att du lägger på dig mest under de kommande veckorna. Även om din kropp kräver mat är det bra om du försöker undvika alltför mycket sötsaker som choklad, chips, kakor och glass.

 

Dina mjölkkörtlar har utvecklats stadigt ända sedan du blev gravid och du kanske redan märker att det sipprar ut lite vätska ur brösten. Det kan kännas lite underligt.

Du märker kanske att dina ben och fötter är svullna, särskilt i slutet av dagen – 75 procent av alla gravida lider av svullna fingrar, vrister och fötter. Ett gott råd är att använda stödstrumpor. Det är både effektivt och skönt och även ett bra sätt att undvika åderbråck. Det finns i dag många modeller som ser ut som vanliga strumpor och strumpbyxor.

http://www.libero.se/du-just-nu/Graviditetskalendern1/?week=21

All fakta på internet är olika men det är oftast denna sida som jag följer :)


Kommentarer
Postat av: lillasyster

jag längtar ihjääääääl mig :D <3

Svar: Haha ja det gör vi med :-D <3
Caroline Göstasson

2013-06-27 @ 00:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0